Türkiye’nin Yerli Jet motoru TEI-TF6000 bu yıl çalıştırılacak
Savunma Sanayii

Türkiye’nin Yerli Jet motoru TEI-TF6000 bu yıl çalıştırılacak


TUSAŞ Motor Sanayii AŞ (TEI) Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk Akşit, Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından yürütülen ve Türkiye’nin en önemli teknoloji geliştirme projesi olan Milli Muharip Uçak’ın (MMU) yerli motoruna giden yolda, geliştirdikleri TEI-TF6000 ve TEI-TF10000 motorlarının birer basamak olacağını belirtti.

Türkiye'nin Yerli Jet motoru TEI-TF6000 bu yıl çalıştırılacak
Türkiye’nin Yerli Jet motoru TEI-TF6000 bu yıl çalıştırılacak

TEI tarafından geliştirilen ve 6 bin libre itki gücüyle Türkiye’nin en güçlü motoru olan TEI-TF6000’ün bu yıl içerisinde üretilip çalıştırılması hedefleniyor.

TUSAŞ Motor Sanayii AŞ (TEI) tarafından geliştirilen TEI-TF6000 turbofan motorunun ilk çalıştırılma tarihi hakkında yeni açıklama yapıldı.


TEI Genel Müdürü Mahmut Faruk Akşit, bu yıl içerisinde TEI-TF6000 motorunun üretilip çalıştırılacağını duyurdu.TEI-TF6000, 6000 libre (lbf) itki verecek ve böylece Türkiye’nin en güçlü motoru olacak. Hava araçlarında ve enerji üretiminde kullanılacak.

Bu motorun ardından bin librelik TEI-TF10000 motoru geliştirilecek. Her iki motordan elde edilecek deneyim ile beşinci nesil savaş uçağı Milli Muharip Uçak için yerli motor geliştirilecek. Milli Muharip Uçak’ın 2028’de yerli motorla seri üretime girmesi hedefleniyor.

TEI-TF6000’ün çalıştırılma tarihi hakkında konuşan TEI Genel Müdürü Akşit, “Bir aksilik olmazsa yaz sonu, sonbahar gibi motorumuzu çalıştırmayı hedefliyoruz. Bu motoru çalıştıracağız ki burada yaptığımız tasarımın ne kadar iyi çalıştığını göreceğiz.


TEI-TF6000 motorunu bir nevi teknoloji kazanım motoru olarak kurguladık.”TEI-TF6000’in gerçek anlamda bir askeri turbofan motoru olduğunu anlatan Akşit, şunları söyledi:”Küçük ölçekli de olsa bir savaş uçağı motoru.

Tamamen özgün olarak TEI tarafından tasarlanıp geliştirildi. Milli Muharip Uçak için çok daha yüksek isterleri olan, teknolojinin en üst noktasında bir motor isteniyor. Dünyanın en gelişmiş motorlarından biri olacak. Adım adım gidiyoruz.

Türkiye'nin Yerli Jet motoru TEI-TF10000 bu yıl çalıştırılacak
Türkiye’nin Yerli Jet motoru TEI-TF10000 bu yıl çalıştırılacak

TEI-TF6000 ve TEI-TF10000 bizim için öğrenme motorlarıdır. Teknoloji geliştirme, validasyon ve yetenek kazanma motorları… Motorlarımız, Milli Muharip Uçak’ın motorunun Türkiye’de yapılabilmesi için çok önemli bir adım. Ekibimize ciddi özgüven kazandırdı.


Artık, Milli Muharip Uçak’ın motorunu Türkiye’de yapabileceğimizi biliyoruz. Art yakıcısız 6 bin ya da 10 bin librelik bu motor hem Kızılelma’da hem TUSAŞ’ın yeni geliştirdiği İHA olan Anka-3’te, gerekirse hızlı milli hücum botlarda çok yönlü kullanılabilecek, milli ekonomiye katkısı olacak güzel bir motor olacak.”

MMU’nun motoru için TEI’nin 200’ü aşkın mühendisi çalışıyor

“Şu anda tam gaz çalışıyoruz. Milli Muharip Uçak’ın motoruna vakit ayıran, sadece bu motorla ilgilenen mühendislerimizin sayısı geçtiğimiz yıldan bu yana 200’ü aştı.

Milli Muharip Uçak’ın tasarım çalışmalarında resmi ihale süreci tamamlanmamış olsa da biz, başladık. TEI-TF6000 ve TEI-TF10000 motorları, Milli Muharip Uçak’ın motoruna giden yolda birer basamak.

Ekibimizin bir kısmı TEI-TF6000 sürecini yönetiyor. Parça imalatları devam ediyor. Aksesuarlarının bazılarının tedarikinde sorun yaşadık. Onlar takvimi biraz etkileyecek. Bir aksilik olmazsa yaz sonu, sonbahar gibi motorumuzu çalıştırmayı hedefliyoruz.


Bu motoru çalıştıracağız ki burada yaptığımız tasarımın ne kadar iyi çalıştığını göreceğiz. TEI-TF6000 motorunu bir nevi teknoloji kazanım motoru olarak kurguladık.”

MMU'nun motoru için TEI'nin 200'ü aşkın mühendisi çalışıyor
MMU’nun motoru için TEI’nin 200’ü aşkın mühendisi çalışıyor

TE-TF6000 özellikleri

Kuru İtki Değeri: 6000 lbf

Özgül Yakıt Tüketimi: 0,700 lbf/lbs.h

By-Pass Ratio (SLS,ISA): 1,08


Boyutlar: 860 mm (genişlik), 1100 mm (yükseklik), 2250mm (uzunluk)

Fan: 2 Stage Axial

Kompresör: 6 Stage Axial

Türbin: 1 Stage HPT, 1 Stage LPT

Yanma Odası: Through Flow


Leave feedback about this