KIZILELMA’nın it dalaşı özelliğini Selçuk Bayraktar anlattı
Savunma Sanayii

KIZILELMA’nın it dalaşı özelliğini Selçuk Bayraktar anlattı


Türkiye’nin ilk insansız savaş uçağı KIZILELMA’nın 100’den fazla bilgisayara sahip olduğunu kaydeden Baykar Teknoloji Lideri Selçuk Bayraktar, test uçuşu sırasında çarpıcı bilgiler verdi.

İnsansız savaş uçağı KIZILELMA uçuş testlerini sürdürüyor. 2024 yılından itibaren seri üretilmesi beklenen ‘geleceğin savaş aracı’ 30 Mart tarihinde üçüncü kez uçarak orta irtifa sistem tanıma testini gerçekleştirdi.

Yaklaşık 6 kilometre irtifaya çıkan uçağın test uçuşu sırasında Çorlu Havalimanı’ndaki yer istasyonunda Baykar Teknoloji Lideri Selçuk Bayraktar’a NTV ekibi eşlik etti.


KIZILELMA uçuşu sırasında insansız uçağa ilişkin önemli bilgiler veren Bayraktar, uçağın tasarımından çok içindeki yazılım ve yapay zekanın önemine vurgu yaptı, KIZILELMA’nın 100’den fazla bilgisayara sahip olduğunu dile getirdi. 

Tek tuşla kalkış yapan uçağın tek tuşla yeniden piste indiğini kaydeden Bayraktar, KIZILELMA’nın düşman uçaklarıyla it dalaşı yapabileceğinden de bahsederek şunları söyledi:

KIZILELMA'nın it dalaşı özelliğini Selçuk Bayraktar anlattı
KIZILELMA’nın it dalaşı özelliğini Selçuk Bayraktar anlattı

KIZILELMA’IN GELİŞMİŞ YAPAY ZEKA ALGORİTMASI

İlk uçuştan itibaren KIZILELMA tümüyle otomatik biçimde pist başına gitti. Bir tuşa bastığımızda kalktı ve ‘dön’ dediğimizde otomatik bir şekilde indi. Düşman uçağını sensörler vasıtasıyla otomatik olarak algılayabilmesinin yanında eğer bir it dalaşı olacaksa, agresif manevralar yapması gerekiyorsa, onları da otomatik bir şekilde üretebilecek… Yüksek otonomi seviyesine sahip gelişmiş yapay zeka algoritmasıyla donatılmasını gerektiriyor.


KIZILELMA havacılık muharebesinin geleceğini ifade ediyor. Havacılığın yeni paradigma dönüşümünü, yeni yol haritasını ifade ediyor. Havacılık muharebesinde devrim yapabileceğini rahatlıkla söyleyebiliriz.

TÜRKİYE’İN MUHARİP HAVACILIKTA PARADİGMA DÖNÜŞÜMÜ

İçinde 100’den fazla bilgisayar var. Aslında gövdesi anlamında değerlendirdiğimizde çok yüksek performansa sahip bir savaş uçağı değil. AKINCI da öyle, Bayraktar TB2 de öyle… Tüm bunları asıl önemli ve değerli kılan, içindeki yüzbinlerce, milyonlarca satır yazılımdır. Onlarca, gelişmiş, bizlerin ürettiği donanımlar, bilgisayarlar… KIZILELMA’da 100’den fazla bilgisayar var; Bayraktar TB2’de bu sayı 40’tı. Bunları biz tasarlıyoruz ve geliştiriyoruz.

Denediğimiz hususları her bir testte bir adım daha öteye taşıyoruz. KIZILELMA bu işin başından buyana bizim yegane hedefimizdi, adeta kızılelmamızdı. Muharip havacılık bu yönde ilerliyor. KIZILELMA bu bakımdan türünün ilk örneklerinden. SİHA’larla paradigma dönüşümünü dünyaya gösteren ilk ordu Türk Silahlı Kuvvetleri olmuştu. KIZILELMA da yine böyle bir dönüşümün başlangıcı olacak.

Rafale’nin KIZILELMA karşısında hiç şansı yok: F-16 pilotundan şok bilgiler


F-16 savaş uçağı pilotu emekli Tümgeneral Beyazıt Karataş, Türkiye’nin ilk insansız savaş uçağı KIZILELMA’nın caydırıcı etkisini somut verilerle açıkladı. Yunanistan’ın satın aldığı Fransız Rafale uçağıyla KIZILELMA’yı bilgisayar ortamında analiz eden Karataş, iki aracın havada angajmanı halinde Rafale’nin kesin olarak düşürüleceğini belirtiyor.

Beyazıt Karataş’ın makine mühendisi Fazıl Altay ile birlikte ortak kaleme aldığı makale, 5. nesil uçak özellikleri taşıyan KIZILELMA’nın, 80’li yılların tasarımı Rafale’ye göre pek çok avantaja sahip olduğunu ortaya koydu.

KIZILELMA Blok-1’in Radar Kesit Alanı (RCS – Radar Cross Section) ön cepheden 0.1 metrekare olacaktır. Fransız Rafale uçağı ise 1980’lerin tasarım felsefesine göre düşünülmüş olup, düşük görünürlük için temel geometrik önlemler ön planda tutulmamıştır.

-Rafale hava emiş kanalı hava-hava angajmanında tam karşısında olan düşman savaş uçağı radarının sinyalini direkt görüp geri yansıtacak dezanvataja sahip iken KIZILELMA’da bu dezavantaj olmayacaktır.


-Radar ışınları Rafale kokpitine girip geriye, düşman radarına dönüş yapar. İnsanlı, yani kanopi ve kokpiti olan her uçakta bu şekildedir. KIZILELMA’da ise kanopi olmadığı için kokpit içerisine giren bir radar ışını olmayıp dış bükey yüzeyden tamamen yansır ve düşman radarına dönüş olmaz.

Rafale'nin KIZILELMA karşısında hiç şansı yok: F-16 pilotundan şok bilgiler
Rafale’nin KIZILELMA karşısında hiç şansı yok: F-16 pilotundan şok bilgiler

KIZILELMA’DA AESA YATIK, RAFALE’DE DİK

-Rafale’de AESA radar dik konumlandırılmıştır. KIZILELMA’da ise AESA geriye yatıktır. Kendisine gelen radar ışınlarını büyük oranda yansıtır ve düşman radarına geri dönüş olmaz.

-Rafale’nin mühimmat ve drop tanklarının dışarıda olması düşman radar sinyallerini dik gören yüzeylerden her an geri dönüş vermektedir. KIZILELMA ise radar sinyallerinin direkt geri dönüşünü minimuma indirecek geometrik önlemlerin çoğunu almış durumda, düşük görünürlüktedir. 

-Rafale burun tasarımı ‘Creeping Wave’ (Sürünen Dalga) imkan verirken, KIZILELMA bu tip yansımayı geri göndermeyip dağıtacak elmaz profil ve keskin sürekli kenar tasarımına sahiptir.

-Rafale’de harici yakıt tankları, mühimmat ve bunları taşıyan paylonlar ile havada yakıt ikmal probe ucu RCS’yi (Radar Kesit Alanı) çok artıran temel bölgelerdir. KIZILELMA’da bu bölgeler yoktur. RAFALE silah yükünde SCALP gibi büyük kesit alanlı bir mühimmat taşınması ilave RCS artışına neden olacak ve radar tespit mesafesini daha da artıracaktır. 


-KIZILELMA gibi insansız bir savaş uçağında sağlam bir gövde, büyük kontrol yüzeyleri ve güçlü itkiyle birleştirilirse G sınırı +9G’den büyük olacaktır. Limitlenmemiş bir manevra imkanı, bununla birlikte artan tırmanma ve dönüş performansı, KIZILELMA’yı insanlı bir savaş uçağına karşı girişilen dogfight angajmanında avantajlı kılacaktır.

-Tablo-4, AESA radara sahip ve sadece GÖKTUĞ füzelerini taşıyan bir KIZILELMA saldırı grubunun, Meteor ve harici yakıt tankı olan bir Rafale’yi ramjetli GÖKHAN füzesine ihtiyaç olmadan dahi vurabileceğini gösteriyor. Nasıl vurabilir? Kafa kafaya yapılan yaklaşmada, ön cephede RCS’si 0.3 metrekare olan (hesabın emniyeti için 3 kat artırılmış RCS kullanıldı) ASELSAN AESA 1. MURAD radarı olan tahmini 20 milyon dolarlık 1 adet KIZILELMA, GÖKTUĞ füzelerini ateşleyerek (önce RF sonra IIR arayıcı başlık) 100 milyon dolarlık Rafale’yi düşürebilir.

Hava-hava mühimmatı taşıyan birden fazla KIZILELMA ise Rafale’yi kesin düşürür. GÖKHAN füzesinin GÖKTUĞ füzesine göre kaçınılamaz bölgesi çok daha geniştir. Bu nedenle ilerleyen dönemde GÖKHAN ramjet füzeleri operasyonel olduğunda, GÖKTUĞ füzesinden daha az sayıdaki GÖKHAN füzesiyle Rafale önlenebilecektir.

KIZILELMA'DA AESA YATIK, RAFALE'DE DİK
KIZILELMA’DA AESA YATIK, RAFALE’DE DİK

Bayraktar Kızılelma-A Motoru’nun Genel özellikleri:

Tip: Orta Baypas Turbofan
Uzunluk: 3.358 mm (132,2 inç)
Çap: ~611,6 mm (24,08 inç)
Kuru ağırlık: 350 kg (770 lb)

Verim

Maksimum itme: Kalkış: 1.720 kgf (16,9 kN; 3.800 lbf); Seyir: 515 kgf (5,05 kN; 1.140 lbf)
Genel basınç oranı: 9,5:1
Baypas oranı: 2,0:1
Yakıt tüketimi: 468,1 kg/sa (1.032 lb/sa)
Özgül yakıt tüketimi: Kalkış: 17 g/(kN⋅s) (0,6 lb/(lbf⋅h)); Seyir: 23,1 g/(kN⋅s) (0,815 lb/(lbf⋅h))
İtme-ağırlık oranı: 4,914

Bayraktar Kızılelma-B Motoru

Ivchenko-Progress AI-322 , AI-222 motorundan geliştirilen düşük baypaslı turbofan motorlar ailesidir. Motorun gelişimi Ukrayna, Zaporizhzhia’daki Ivchenko-Progress’te devam ediyor. Motor başlangıçta Hongdu L-15 eğitim uçağı için tasarlanmıştı ve şimdi Baykar Bayraktar Kızılelma’da kullanılması planlanıyor.

Ivchenko-Progress AI-322 Genel özellikleri

Tip: İki makaralı düşük baypaslı turbofan
Uzunluk: 1.960 mm (77 inç)
Çap: 640 mm (25 inç)
Kuru ağırlık: temel konfigürasyonda 440 kg (970 lb), art yakma konfigürasyonunda 560 kg (1.230 lb)
Performans
Maksimum itme gücü: Kalkış modunda (arka yanma olmadan) 2.500 kgf (24,5 kN; 5,511,6 lbf), yanma sonrası 4,200 kgf (41,2 kN; 9,259,4 lbf).
Genel basınç oranı: 15,43:1
Baypas oranı: 1,19:1
Özgül yakıt tüketimi: 0,66 kg/(kgf.h) (art yakmasız), 1,9 kg/kgf.sa (art yakma ile)
İtme-ağırlık oranı: 5,68 (art yakmasız), 7,5 (art yakma ile)

Bayraktar Kızılelma Genel özellikleri

Taşıma kapasitesi: 1.500 kg (3.300 lb)
Uzunluk: 14,7 m (48 ft 3 inç)
Kanat açıklığı: 10 m (32 ft 10 inç)
Yükseklik: 3,3 m (10 ft 10 inç)
Maksimum kalkış ağırlığı: 6.000 kg (13.228 lb)
Motor (Kızılelma-A): 1 × Ivchenko-Progress AI-25TLT Turbofan motor, 16,9 kN (3,790 lbf) itme gücü – art yakıcı yok.
Motor (Kızılelma-B): 1 × Ivchenko-Progress AI-322F Turbofan motor, 24,5 kN (5,510 lbf) itme ve art yakıcı ile 9,900 lbf (44 kN).

Performans

Maksimum hız: 1.100 km/s (680 mph, 590 kn) 0,9 Mach
Seyir hızı: 735 km/s (457 mph, 400 kn) 0,6 Mach
Savaş menzili: Dahili yakıtla 930 km (580 mil, 500 nmi)
Havada Kalış Süresi: 5-6 saat
Servis tavanı: 14.000 m (45.000 ft)
Operasyonel yükseklik: 11.000 m (35.000 ft)
Sabit noktalar: 2 × gövde içi dahili istasyon (beklenen), 6 × kanatlardaki harici istasyonlar (beklenen)

Gelişmiş özellikler
Tam Otonom Kalkış ve İniş
Düşük radar kesiti
Yüksek Manevra Kabiliyeti
Görüş Hattı ve Görüş Hattı Ötesi Uçuş
Kısa Pist Uçak Gemilerinden Kalkış ve İniş Kabiliyeti
AESA Radarı ile Yüksek Durumsal Farkındalık


Leave feedback about this