BMC VURAN için yerli motor TUNA ile seri üretim kararı aldı
Türk savunma sanayisinin kara aracı üreticilerinden BMC, geliştirdiği ve ürettiği platformları, araçlara ilişkin güncel gelişmeleri 16. Uluslararası Savunma Sanayii Fuarı’nda (IDEF’23) sergiledi.
Fuarda, Çok Amaçlı Zırhlı Araç VURAN 4×4, BMC Power tarafından üretilen 400 beygir gücündeki TUNA motoruyla yerini aldı.
BMC Savunma Sanayi Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Altınhan, VURAN’ın 2019’dan beri TSK, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığının hizmetinde olduğunu söyledi.
“Seri üretim aşamasına geçmiş bulunmaktayız”
Altınhan, fuarda VURAN’ı yerli motorla sergilediklerini ifade ederek, “Yerli motor test ve kalifikasyon faaliyetleri tamamlanmak üzere. Uzun süredir üzerinde çalışıyoruz. Kendi iç testlerimizi tamamlamıştık. Şu anki testleri heyetlerimizle gerçekleştiriyoruz. Seri üretim aşamasına geçmiş bulunmaktayız.” dedi.
BMC Power’ın, test tezgahında kendi testlerini tamamladıktan sonra prototip motorları üretip BMC’ye teslim ettiğini anlatan Altınhan, bu motorlarla birkaç araç üzerinde yol testlerini gerçekleştirdiklerini dile getirdi. Altınhan, “Bu testleri tamamladıktan sonra en son heyetlerimizle test ve kalifikasyon muayenelerine devam ettik. Neredeyse tamamlanmak üzere. Tamamlandıktan sonra seri üretim faaliyetlerini gerçekleştireceğiz.” diye konuştu.
“Bu yıl sonunda ciddi oranda yerli motorlu araç teslimatını gerçekleştireceğiz”
Mehmet Altınhan, yerli motorlu VURAN teslimatının ne zaman başlayacağına ilişkin soruya, “İlk etapta 2019’da VURAN aracını ithal motorla ürettik. Yüzlerce araç envanterde hizmetini görmekte. Sözleşme gereği son parti teslimatlarının yerli motorla olması gerekiyordu. Bu şekilde bu faaliyetleri yürütüyoruz. Bu yıl sonunda ciddi oranda yerli motorlu araç teslimatını gerçekleştireceğiz.” yanıtını verdi.
Altınhan, VURAN’ı bu yıl bir ülkeye daha ihraç edeceklerini, birçok ülkenin envanterinde de bu araçların kullanıldığını kaydetti.
VURAN’ın yurt içinde ve dışında yoğun şekilde kullanıldığına işaret eden Altınhan, “VURAN aracına TUNA motorunu entegre ederek çok önemli bir hale getirdik. İthal muadiliyle kıyasladığımızda gerek tork, gerek güç kapasitesi çok daha iyi durumda.” ifadelerini kullandı.
400 beygir gücündeki TUNA motoru
Şirket olarak 400’den 1500 beygire kadar güç grubu projeleri yürüttüklerini ifade eden Kaval, Tuna motoru için 2018 yılı kasım ayında geliştirme çalışmalarına başlandığını, Erzurum ve Antalya gibi farklı iklim ve coğrafi koşullarda yol testleri yapıldığını anlattı.
“6 yıllık genç şirketimizin ilk seri üretim motorları Vuran araçlarına entegre edilmek üzere yola çıkacak. Araçlar daha sonra Türk Silahlı Kuvvetleri envanterine girecek. Böylece ilk kez yerli motorlu bir taktik tekerlerli araç Türk Silahlı Kuvvetleri envanterine girmiş olacak. Bugüne kadar tasarım ve test faaliyetleri ağırlıklı yürütülen çalışmalarımızda seri üretim yolculuğumuz başladı. Azra, Utku ve Batu motorları ile diğer projelerle de bu yolculuk devam edecek.” BMC Power’ın yılda 1.000 adet motor üretim kapasitesi bulunmakta. Şirket yılda yaklaşık 800 adet silindirli ve 200 adet V motor üretim kabiliyetine sahip.
Hibrit versiyonu geliştiriliyor
BMC Power, hibrit teknolojisine yönelik çeşitli projeler yürütüyor. ASELSAN ve Base Studio iş birliğiyle 4×4, 6×6, 8×8 gibi taktik tekerlekli araçlarda kullanılabilecek “Aksa monteli elektrik motoru tahrikli (e-aks) çekiş sistemine sahip hibrit mimaride yürüyen şasi geliştirme projesi” başlatıldı. Projede, içten yanmalı motor olarak 4 silindirli Tuna motoru kullanılacak. 4×4, 6×6, 8×8 araçlar için farklılaştırılabilen bir çözüm geliştirilecek.
BMC Power ayrıca daha yüksek güç üreten yerli motorlar da geliştiriyor. Azra isimli 6 silindirli motor 600 beygir güç üretecek. Utku motoru ise 8 silindire ve 1.000 beygir güce sahip olacak. Bu motor, M60T tankı ve Fırtına obüslerine entegre edilecek. Altay tankında kullanılması için Batu Güç Grubu geliştiriliyor. 12 silindirli Batu, 1.500 beygir güç verecek.
Leave feedback about this
Yorum yapabilmek için oturum açmalısınız.